Prezentowana praca pochodzi z cyklu „Zoe-terapia”. Wizerunki Karla Marxa, Friedricha Nietzschego, Józefa Hoene-Wrońskiego oraz Martina Heideggera artystka wycięła z „Historii Filozofii” Władysława Tatarkiewicza. Fotografie pokryto pożywką mikrobiologiczną, wystawiając je na działanie grzybów i bakterii. Następnie całość została zalana żywicą, która całkowicie zatrzymała działanie mikroorganizmów, w efekcie czego powstały niepowtarzalne, bezpieczne dla otoczenia muzealnego, unikatowe obiekty przestrzenne.

Dzieła stanowią krytyczną refleksję dotyczącą dominacji człowieka na świecie w epoce antropocenu i hierarchii pomiędzy gatunkami, inspirowaną posthumanistyczną myślą filozofki Rossi Braidotti zaprezentowaną w książce „Po człowieku”. Prace obnażają podwójne wykluczenie, z jednej strony w związkach ludzi ze środowiskiem naturalnym, a z drugiej w obrębie cywilizacji tworzonej przez człowieka (związane z płcią, pochodzeniem czy pozycją społeczną). Krytyka artystki nie jest wymierzona jednak bezpośrednio przeciwko portretowanym osobom (których wkład w historie humanistyki jest niepodważalny), a służy podważeniu antropocentrycznej wizji świata, tworząc alternatywną narrację.

Diana Lelonek

Karl Marx porośnięty przez Aspergillus flavus, Aspergillus Niger z cyklu Zoe-terapia

2015 / żywica syntetyczna, papier / 30,1 x 24 x 1,2 cm /
Darczyńca:

  • biografia artysty
  • opis dzieła
  • wystawy
  • udostępnij na Facebooku
brak wystaw
  • O fundacji
    • O nas
    • Misja
    • Statut
    • Osoby fundacji
    • Sprawozdania
  • Kolekcja
    • Artyści
    • Galeria prac
    • Teksty
    • Bibliografia
    • Wypożyczenia
    • KATALOG PUNKTY ODNIESIENIA
  • Darczyńcy
    • Fundatorzy
    • Nasi darczyńcy
    • 1%
  • Aktualności
  • Projekty
    • Wystawy
    • Edukacja
    • Wydawnictwa
  • Kontakt