Pomysł obrazu zrodził się w odpowiedzi na konkretną sytuację, z którą zetknął się artysta w 2000 roku. Otrzymał wówczas propozycję wystawy w budynku biurowym firmy Bayer w Warszawie. W bardzo trudnej ekspozycyjnie przestrzeni hallu wejściowego biurowca na obrzeżach Warszawy działała przez pewien czas korporacyjna galeria, w której odbywały się wystawy uznanych artystów. Po zapoznaniu się z warunkami proponowanymi przez galerię Sasnal odrzucił propozycję wystawy. Jego irytacja całym zdarzeniem znalazła ujście w obrazie przedstawiającym ponury, wyludniony, oznakowany logo firmy krajobraz, z autostradą rozpiętą nad smolistą, gęstą wodą. Może kojarzyć się z doliną rzeki Wupper, gdzie znajduje się siedziba Bayera. Kolejne ujemne konotacje wynikają z tego, że patrzymy na obraz będący negatywem tego widoku, jakby przemalowany z czarno-białej kliszy fotograficznej. Namalowana przez Sasnala autostrada, symbol nowoczesnej, zachodniej cywilizacji, nosi w ujęciu artysty piętno architektury totalitarnej, reprezentuje potęgę i bogactwo globalnych korporacji, których alienacja z demokratycznych struktur politycznych idzie w parze ze społecznym egoizmem.

Wilhelm Sasnal

Bayer

2000 / olej, płótno / 177 x 177 /
Darczyńca: Kancelaria GESSEL

  • biografia artysty
  • opis dzieła
  • wystawy
  • udostępnij na Facebooku
  • Potencjał. Kolekcje sztuki współczesnej dla Muzeum…, budynek Metropolitan, Warszawa, 2005 r.
  • Pejzaż semiotyczny, Siemens Art.Lab, Galerie Charim, Wiedeń, Królikarnia, Warszawa, 2002 r.
  • Punkty odniesienia. Kolekcja Zbiorów Sztuki Współczesnej Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowe w Warszawie, 2008 r.
  • O fundacji
    • O nas
    • Misja
    • Statut
    • Osoby fundacji
    • Sprawozdania
  • Kolekcja
    • Artyści
    • Galeria prac
    • Teksty
    • Bibliografia
    • Wypożyczenia
    • KATALOG PUNKTY ODNIESIENIA
  • Darczyńcy
    • Fundatorzy
    • Nasi darczyńcy
    • 1%
  • Aktualności
  • Projekty
    • Wystawy
    • Edukacja
    • Wydawnictwa
  • Kontakt